TMMOB Şehir Plancıları Odası İzmir Şubesi, Büyükşehir Belediyesi’nin kamusal hizmetlere ayrılan taşınmazları imar planı değişiklikleriyle özelleştirmesine tepki gösterdi.
41 TAŞINMAZ ÖZELLEŞTİRİLDİ!
İzmir Büyükşehir Belediyesi ve ilçe belediyeleri tarafından son dönemde imar planı değişiklikleriyle vatandaşa kamusal hizmet götürmek üzere tasarlanan alanların özel ve tüzel kişilere devredildiğini vurgulayan ŞPO, “2025 yılından bu yana yapılan imar planı değişiklikleri ile, kamu mülkiyetindeki 41 adet taşınmaz, özel ve tüzel kişilerin kullanımı için satışa uygun hale getirilmiştir” saptamasında bulundu.
“KAMU YARARI İLKESİ ORTADAN KALKIYOR!”
Özelleştirme uygulamalarıyla şehircilik mevzuatı ve planlama tekniğinin en temel ilkelerini yok sayıldığını öne süren açıklamada, “Süreç, kentteki planlama otoriteleri eliyle kentsel ortak mülkiyetin tasfiyesi ve kamu yararı ilkesinin tamamen ortadan kaldırılması anlamına gelmektedir” denildi.
ŞPO Büyükşehir ve ilçe belediyelerin özelleştirme pratiklerini şöyle özetledi:
● Meslek Lisesi, anaokulu, kreş, sağlık ve sosyal tesis alanları, başlarına "Özel" ibaresi getirilerek (Özel Eğitim, Özel Sağlık, Özel Sosyal Tesis vb.) ticarileştirilmektedir. Alanın kamusal kullanım niteliğini tamamen ortadan kaldırılmakta, donatı alanları pazar odaklı birer ticari işletmeye (özel okul, özel hastane vb.) dönüştürülmektedir.
● Belediye hizmet alanları ve teknik altyapı alanları (itfaiye ve terminal alanları) "Ticaret", "Gelişme Konut Alanı" veya "Akaryakıt İstasyonu" gibi özel mülkiyete konu olacak fonksiyonlara dönüştürülmektedir.
“CİDDİ KENTSEL SORUNLARA YOL AÇAR”
Yerel yönetimlerin mülkiyetindeki kamusal alanların, bütçe açıklarını kapatma gayesiyle finansal bir enstrüman olarak eritildiğini savunan ŞPO, “Bu planlama değişikliklerinin gelecekte kamu hizmetlerinde aksamaya, ciddi kentsel sorunlara ve tahribata neden olacağı çok açıktır” uyarısında bulundu.
İZBB’YE ‘VAZGEÇİN’ ÇAĞRISI!
İzmir’in kentsel dokusunu, kamusal rezervlerini ve ortak geleceğini hedef alan plan değişikliklerinin, toplumun ortak kullanımına tahsis edilmiş kamusal varlıkların, özel mülkiyete aktarılmasını öngören bir mülksüzleştirme projesi olduğunu savunan ŞPO açıklamasında, “İzmir Büyükşehir Belediyesi’ni ve ilçe belediyelerini, altına imza attıkları bu bilim dışı, kamu yararına ve şehircilik İlkelerine açıkça aykırı plan kararlarından derhal vazgeçmeye davet ediyoruz” çağrısında bulundu. ŞPO açıklamasını, “İdari ve yargısal süreçleri kentin ve kamunun lehine sonuna kadar yürüteceğimizi, kentsel donatıların ticarileştirilmesine karşı bilimsel ve toplumsal mücadelemizi kararlılıkla sürdüreceğimizi kamuoyuna duyururuz” ifadeleriyle sonlandırdı.




