İzmirli Tiyatro Sanatçısı Varşova Film Festivalinde

Cemalettin Çekmece, yıllarca tiyatro ile uğraşmış; aynı zamanda televizyon, sinema ve tez amaçlı çekilen bir çok filmde yer almıştır. Tiyatro için ise "Tiyatro iyidir iyileştirir" diyerek bu mesleğin önemli noktalarının altını çiziyor.

KÜLTÜR SANAT 17.11.2018, 19:50
İzmirli Tiyatro Sanatçısı Varşova Film Festivalinde

AYŞE SOYKIRAY / İZ GAZETE - İzmirli Tiyatro Sanatçısı, Cemalettin Çekmece ile hem tiyatro üzerine hem de, Varşova Film Festivalinde gösterime giren Barış Atay'ın yönettiği Aden filmi hakkında keyifli bir söyleşi gerçekleştirdik. 

ÖNCELİKLE SİZİ TANIYALIM, KENDİNİZDEN BAHSEDER MİSİNİZ ? 

1969’da Antakya’da doğdum. Lise hayatım bitene kadar orada yaşadım, gençliğim burada geçti. Konservatuar biter bitmez Konya Devlet tiyatrosunda çalışmaya başladım. Orada üç yıl çalıştım. 2005 yılından itibaren de İzmir’deki oyunlarda yer almaktayım. Tiyatro hayatımda yaklaşık 30-35’e yakın oyun oynamışımdır. Şimdilerde ise Haldun Dormen’in yazdığı, Sabri Özmener’in yönettiği Kantocu adlı oyun üzerine çalışıyoruz. İlerleyen günlerde de Bornova’ya yeni bir devlet tiyatrosu açılacak ve oradaki açılış oyununda yer alacağız. Onun dışında son yıllarda üniversitelerdeki film tasarım bölümlerindeki yeni yönetmen adayları ile tez ve festival adına hazırladıkları film çekimlerinde yer alıyorum.

EN SON BODRUM MASALI İSİMLİ TELEVİZYON DİZİSİNDE ROL ALMIŞTINIZ. TELEVİZYON DİZİSİ OYUNCULUĞU İLE TİYATRO OYUNCULUĞU ARASINDA SİZE GÖRE NE GİBİ FARKLILAR VAR ? 

İkisi de çok keyifli ancak yıllarca tiyatro oyuncusu olmak için çabaladım ve oldum. Açıkçası severek yaptığım bir iş oldu. O nedenle tiyatronun benim gönlümde ayrı bir yeri var. Tiyatronun bütün sanat dallarını barındıran bir yer. Aynı zamanda tiyatro daha disipline edilmiş bir alan. Bir sürü insanla, bir prova durumu içerisinde ve belli bir olayı anlatmak zorunda olduğumuz bir süreç. Televizyon dizilerinde ise daha çok günlük tüketime dayalı bir iş var. Size gelen karakteri yaratırken çok düşünmenize gerek kalmayan bir durum söz konusu. Aslında diziler daha çok yönetmenin ve senaristin hayal dünyasına bağlı olduğu bir süreç. Ancak televizyonun da şöyle bir büyüsü var; her akşam milyonlarca hanenin evine konuk olma şansınız oluyor. Tiyatro da bir sürü insana ulaşmak istiyorsunuz ama o bu açıdan daha kısıtlı. Çünkü tiyatroda emek var. Canlılığı içinde barındırdığı için, seyirciyle bir arada olmanın verdiği heyecanla birlikte benim gönlüm hep tiyatrodan yanadır.

Bu durumu sinema açısından değerlendirdiğimizde orada da ciddi bir ortam var. Sinemada gerçekten bir karaktere hazırlanma süreci oluyor. Karakteri yaratma adına yönetmen ve senaristlerle bir ön hazırlık süreciniz oluşuyor. Bu nedenle sinema bu anlamda bana tiyatro ile yakın geliyor. Çünkü kafanızda kurguladığınız kişiyi o zaman daha net çıkarabiliyorsunuz. O anlamda daha kalıcı bir özellik çıkıyor ortaya.

2017 YILINDA BEDİA MUVAHHİT TİYATRO ÖDÜLLERİNDE ERMİŞLER YA DA GÜNAHKARLAR OYUNU İLE EN BAŞARILI ERKEK OYUNCU ÖDÜLÜNÜN SAHİBİ OLDUNUZ...

Ödül almış olmak bir anlamda insanın yaptığı işin motivasyonunu sağlayan bir şey. Biz oyuncular olarak suya yazı yazmak gibi bir iş yapıyoruz. Bir oyun binlerce kez oynanabiliyor ve oyun bittiğinde de ortadan kalkmış oluyor. Ama bu oyunlardan bir ödül kazanmak, verdiğiniz emeğin bir göstergesi ve onun kalıcılığını andıran bir şey olarak kalıyor. Sonuçta birileri size değer veriyorsa, o zaman işte güzel bir iş yaptığınızı anlıyorsunuz ve ödül de bunun belgeli bir kanıtı olabiliyor.

İZMİR'İN TİYATROYA YAKLAŞIMINI NASIL DEĞERLENDİRİYORSUNUZ ? 

İzmir Devlet Tiyatrosu’nun 65. yılını kutlayacağız yakında. İzmir’de yılların vermiş olduğu kazanımla, burada oturmuş bir seyirci potansiyeli var. Ancak son dönemlerde herkesin bir komedi izleme derdinde. Tabii ki hayat şartları, bir şekilde insanları başka karamsar bir duruma düşürmüş halde. Zaten evde, işte, sokakta kendi içinde o dramı yaşayan insanlar, bu anlamda tiyatro gelip deşarj olma isteğinde. Bu yüzden devlet bir taraftan tiyatrosunun böyle bir misyonu var. Aynı zaman da şöyle bir özelliği var tüm dünya ve türk klasiklerini bir şekilde sunmak zorunda. Yeni çıkan oyunları da takip edip seyirciye sunma çabası içerisinde. O nedenle profil çok geniş bir kitleyi kapsıyor. Kitlenin çoğunluğu her ne kadar komedi tercih etse de, biz yine de farklı konseptteki oyunları sunmak zorundayız. Özellikle özel tiyatroların çok ciddi çabası var. Son dönemde İzmir’de çok fazla özel tiyatrolar açıldı. Çok güzel deneysel çalışmaları oluyor. Ben bir oyuncu olarak ileriye yönelik sağlıklı çalışmaları destekliyorum. Ona da ihtiyaç var. Çünkü başka bir kitle geliyor. Teknoloji çağıyla büyüyen, frekansları farklı bir gençlik geliyor diyebiliriz. Bu özel tiyatroların üzerine daha çok yeni tiyatro mezunları bir araya gelerek özel kipler kuruyorlar. O çabaları ben kendi adıma oyunlarına giderek, yaptıkları işler hakkında tartışarak onlara her türlü desteği vermeye çalışıyorum.

Ancak İzmir’deki oyuncuların şöyle bir handikapı var; İzmir’deki insanları yüzde 95’i oyuncudur. Bir işi yaparken daha temiz, titiz ve emek vererek yapmak zorundasınız. Ama bana göre oyuncuyum diyebilmek o kadar kolay bir müessese değil. Ben oyuncu olmama rağmen, çok samimi olmadığım bir ortamda bulunurken ‘oyuncuyum’ demiyorum. Mesleğimi söylemekten dolayı tabi ki kıvanç duyarım ama insanlar oyuncu olduklarını çok kolay dile getirebiliyorlar. Ancak oyuncuyum diyebilmek için o işin içinde ciddi bir emeğiniz olmalı diye düşünüyorum.

SON OLARAK VARŞOVA FİLM FESTİVALİNDE GÖSTERİME GİREN FİLMİNİZ HAKKINDA KONUŞMAK İSTİYORUM. SEYİRCİLERİMİZİ NASIL BİR FİLM BEKLİYOR? KISACA FİLMDEN VE VARŞOVA FİLM FESTİVALİNDEN BAHSEDEBİLİR MİSİNİZ ?

Aden, dünya prömiyerini Varşova’da yapmış oldu. Türkiye’de henüz gösterime girmedi. Gelecek yıl vizyonda olması planlanıyor. Senaristi Onur Orhan’ın oluğu ve Barış Atay’ın yönettiği Aden filmimiz, dünya prömiyerini 34. Varşova Film Festivali’nin Uluslararası Yarışması’nda yaptı. 20 Ekim’de düzenlenen ödül töreninde Varşova'nın en iyi filmi olmak için yarıştı. Başvurulan yaklaşık 3000 bin film arasından seçilip, 15 film ile yarıştığımız bir süreçti. Bir ödül almadık ancak orada olmak bile bizim için büyük bir onurdu. Ancak özellikle şunu da belirtmek istiyorum, dünya prömiyerini Varşova gibi dünya bazında çok iyi bir yerde olan bu festivalde yarışmaya katılan Aden filmi hakkında Türkiye’de tek bir haber bile yapılmadı. Burada tamamen, basın tarafından film yönetmenimiz Barış Atay’a var olan önyargılar söz konusu. Maalesef bu anlamda basının bu korkusunun nedenini anlamak çok güç. Ancak ben filmin mesleki anlamda, dünyada Türkiye’yi tanıtan gerçekten tek film olduğunu düşünüyorum.

Filmin içeriği hakkında konuşmak gerekirse, ben filmi ilk kez oradayken izleyebildim. Ortaya gerçekten çok güzel bir iş çıktığını düşünüyorum. Filmi geçtiğimiz yıl Antakya’da çektik. Filmin konusu şöyle; yer, zaman ve mekanı belli olmayan, mitolojiden hikayeler alınarak hem günümüzde hem de eskilerde geçen bir seyir hali söz konusu. Aslında film, bir otoriteyi kendi elinde bulundurmak isteyen bir aile yapısını anlatıyor. Toplam beş kişilik bir oyuncu ekibiyle ortaya çok sağlam bir iş çıkardığımızı düşünüyorum. Oyuncu arkadaşlarımın her biri ayrı bir karakter olmuş ve o karakterleri farklı bir boyuta götürdükleri bir durum oldu. O nedenle film, Türkiye’de gösterime girdiği zaman çok ses getireceğini düşünüyorum.

Yorumlar (0)
Yorum yapabilmek için lütfen üye girişi yapınız!
Günün Karikatürü Tümü
banner96
banner237
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Başakşehir 7 17
2. Adana Demirspor 8 17
3. Galatasaray 8 17
4. Trabzonspor 8 16
5. Beşiktaş 7 14
6. Konyaspor 7 14
7. Fenerbahçe 6 13
8. Kayserispor 8 12
9. Kasımpaşa 8 12
10. Gaziantep FK 8 11
11. Alanyaspor 8 9
12. Giresunspor 7 8
13. Karagümrük 6 6
14. Antalyaspor 7 6
15. İstanbulspor 6 5
16. Ankaragücü 7 4
17. Sivasspor 8 4
18. Hatayspor 7 4
19. Ümraniye 7 2
Takımlar O P
1. Eyüpspor 7 14
2. Sakaryaspor 7 12
3. Pendikspor 7 12
4. Bodrumspor 7 11
5. Keçiörengücü 6 11
6. Manisa FK 6 11
7. Bandırmaspor 6 11
8. Samsunspor 7 10
9. Boluspor 6 11
10. Rizespor 6 9
11. Tuzlaspor 7 9
12. Göztepe 7 8
13. Adanaspor 7 7
14. Gençlerbirliği 6 6
15. Altay 7 6
16. Altınordu 5 3
17. Erzurumspor 5 3
18. Ö.K Yeni Malatya 7 3
19. Denizlispor 6 2
Takımlar O P
1. Arsenal 8 21
2. M.City 8 20
3. Tottenham 8 17
4. Brighton 7 14
5. Chelsea 7 13
6. M. United 7 12
7. Newcastle 8 11
8. Fulham 8 11
9. Liverpool 7 10
10. Brentford 8 10
11. Everton 8 10
12. Bournemouth 8 9
13. Leeds United 6 8
14. Aston Villa 7 7
15. West Ham United 8 7
16. Southampton 8 7
17. Crystal Palace 7 6
18. Wolves 8 6
19. Nottingham Forest 7 4
20. Leicester City 7 1
Takımlar O P
1. Barcelona 7 19
2. Real Madrid 6 18
3. Athletic Bilbao 7 16
4. Real Betis 6 15
5. Atletico Madrid 7 13
6. Villarreal 7 12
7. Osasuna 6 12
8. Valencia 7 10
9. Real Sociedad 6 10
10. Mallorca 7 8
11. Girona 6 7
12. Rayo Vallecano 6 7
13. Celta Vigo 6 7
14. Getafe 7 7
15. Real Valladolid 7 7
16. Espanyol 7 5
17. Sevilla 7 5
18. Almeria 7 4
19. Cadiz 7 4
20. Elche 6 1
Anket Tümü
Olası bir erken seçimde veya 2023'te Millet İttifakı'nın Cumhurbaşkanı adayı kim olmalı?