UNESCO’nun seçtiği 54 kadından biri oldu: Çalışmaları Paris’te sergilenecek

Ege Üniversitesi öğretim görevlisi Bedia Zeynep Çakar’ın pandemi döneminde ortaya çıkardığı 5 eser, UNESCO'nun çağrısıyla Paris'te sergilenmeye hak kazandı. 

KADIN 27.10.2021, 13:43 27.10.2021, 13:53
UNESCO’nun seçtiği 54 kadından biri oldu: Çalışmaları Paris’te sergilenecek

DUYGU KAYA/ İZ GAZETE- UNESCO Temmuz 2021’de bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik (STEM) alanlarında çalışan kadınlara, koronavirüs salgınına tanıklık ettiği eserlerini göndermeleri için küresel bir çağrı yaptı.  Creative Resilience (Yaratıcı dayanıklılık) sergisini oluşturmak için tüm kıtadan 54 bilim kadını seçilirken, Ege Üniversitesi Grafik Tasarım Bölüm Koordinatörü ve Öğretim Görevlisi Bedia Zeynep Çakar, Türkiye’de çalışmaları sergilenecek iki kadından biri oldu. 



’NEDEN OLMASIN DİYE DÜŞÜNDÜM’
Süreci İz Gazete’ye anlatan Bedia Zeynep Çakar, “Pandeminin ilk dönemlerinde oldukça karamsardım, çok ağır bir ameliyat geçirmiştim, hemen arkasından eşim ve 4 yaşındaki kızım koronavirüse yakalandı. İnanılmaz bir panik vardı ve tam da o zamanlarda, bilinmeyenli bir dönemde bu hastalık başımıza geldi. Sonrasında da benim üretim sürecim başladı. UNESCO’nun çağrısını gördüğüm zaman, ‘Neden olmasın?’ diye düşündüm” diye konuştu. 


Çakar bu serginin geleneksel değil karma bir sergi olduğunu ifade ederek, “Bilim kadınlarının kendi alanlarındaki uzmanlarıyla ortaya koyduğu; film, sağlık, geleneksel çalışmalar, iletişim teknolojisi, heykel vs türündeki çalışmalarını sergilediği bir platform olarak da düşünebiliriz” dedi.

‘TOPLAMDA 5 ÇALIŞMAM GİTTİ’
 “Çalışmalarımda özellikle küresel salgın, psikolojik, sosyolojik, ekonomik alandaki sıkıntılar ve son zamanlarda artan kadın cinayetlerini işledim” ifadelerini kullanan Çakar, “Toplamda 5 çalışmam gitti ve 5’i de sergilenmeye hak kazandı. ‘Bizim karantina günlerimiz’ adlı çalışmam kızımla eşimin koronavirüse yakalandığı dönemdeki karantina günlerimizi temsil ediyor. 4 yaşındaki kızımla sadece balkondaki camdan iletişim kuruyorduk. Bu çalışmam o süreçte ortaya çıktı. ‘Bir düşünce daha’ adlı çalışmam yine pandemi dönemindeki eve kapanma ve ruhsal bunalımı temsil eden bir çalışmaydı. ‘Bakire ana’, ‘Sessizlik’ ve ‘Ruhların kaçışı’ isimli eserlerim de ülkemizde son yıllarda dikkat çeken kadın cinayetlerini; simgesel şiddetler, taciz, istismar gibi şiddet eylemlerini gösteren tüm duygu durumlarını temsil ediyor” açıklamasında bulundu.  

‘SANAT BENİM KENDİMİ İFADE ETME ARACIM’
Resim çizmeye ilkokulda başladığını aktaran Bedia Zeynep Çakar, “Ortaokulda öğretmenim tarafından keşfedilerek güzel sanatlar lisesine yönlendirildim. Lisans eğitimimi Hacettepe Üniversitesi Grafik Tasarım bölümünde tamamladım. Sanat benim kendimi ifade etme aracım, toplumda yaşanılan durumları içselleştiriyorum, bunu da bir şekilde dışa aktarmam gerekiyor. Çalışmalarımdaki genelde mutsuz, yorgun yüzlü insan figürleriyle karşılarsınız, bunun sebebi biraz endişe ve korkudan besleniyor olmam. Etrafımda yaşanılan ve çarpıtılan olaylar bu şekilde olduğu için, olayları görsel bir dille aktarmaya uğraşıyorum. Sanat benim için kesinlikle yakarış olabilir, korku veya umut, bütün kavramlarla birlikte yansıttığım bir ifade aracı” dedi. 

‘OKULDAKİ GÖREVİM SADECE EĞİTİM VERMEK DEĞİL’
Çakar, Türkiye’deki gençlerin sanata yönlendirilmemesi sorununa değinerek, “Aslında ben de tam bu alanın içerisindeyim. Okuldaki görevim sadece eğitim vermek değil. Öğrencilerimin sanata kafa yormalarını istiyor, sanatın sadece görsel bir meta değil, arka yapısında onları düşünmeye davet eden bir dil ve üslup olduğunu göstermeye çalışıyorum. Vermiş olduğum derslerden önce hep beyin fırtınası yapıyor ve öğrencilerimin bir şeye daha sanatsal gözle bakmalarını sağlamaya çalışıyorum. Mesela bir rengin içindeki duygu durumunu izlemelerini istiyorum ya da koyduğumuz herhangi bir figürün sadece figür olarak değil, orada yatan başka bir mesaj olduğunu irdemelerini istiyorum. Bunu açıkçası başardığımı düşünüyorum çünkü öğrencilerimden çok olumlu geri dönüşler alıyorum. Okul benim için sadece eğitim demek değil, sanat kavramını empoze edip öğrencilerimi sanata hazırladığım bir yol. Dolayısıyla öğrencilerime rengi öğretirken ya da temel sanat eğitimde dokuyu öğretirken aslında onlara sanatın ifade aracı olabileceğini göstermeye çalışıyorum” diye konuştu. 

‘TOPLUMDA ÇOK FAZLA SIKIŞMIŞLIĞIMIZ VAR’
Kadınlara yönelik ön yargıya ve cinsiyet ayrımcılığına ayrıca tepki gösteren Bedia Zeynep Çakar, “Bu sergiye katılmamdaki en büyük pay buydu. UNESCO toplumsal cinsiyet eşitliğini çalışmalarında ve merkezinde ön planda tutan bir kurum. Dolayısıyla kadınlara yönelik vermiş olduğu bu çağrı benim için çok önemliydi. Evet, ben kendi ülkemde kendi çapımda bir kadın olarak bir şeyler yapmaya çalışıyorum, belki sözsel olarak yakaramıyorum ama çalışmalarımda bunu vurgulamaya çalışıyorum. Çünkü benim de çalışma odağımda istismar, taciz, fiziksel ve ruhsal olarak tüm şiddet eylemine maruz kalan bir kadın var. Dolayısıyla evet, benim çalışmalarımda kadın mutsuz ve umutsuz. Çünkü ben toplumdaki kadınları böyle görüyorum ve çalışmalarımda erkek egemen toplumun içinde sıkışmış olan kadın figürünün çırpınışını ve haykırışını göstermeye çalışıyorum. Bunun bir çıkış noktası gerektiğini de anlıyor ve bir kapının aralanacağını umut ediyorum. O yüzden bir sanatçı ve akademisyen olarak bunu çalışmalarımla göstermeyi sağlıyorum. Kadın olan tüm öğrencilerime de bunu şiddetle empoze ediyorum. Biz her şeyi başarabiliriz çünkü toplumda zaten çok fazla sorumluluğumuz, çok fazla sıkışmışlığımız var. Ve bir kadın olarak bunun üstesinden gelebiliyorsak bence gerçekten güçlü bireyleriz. Dayanışma içerisinde aşabileceğimizi düşünüyorum. Bu sadece sözde bir eylem değil, kadın öğrencilerime de bunu aktarma yolunu öğretmeye ve kendim de o yolda yürümeye uğraşıyorum” diye konuştu.

Yorumlar (0)
Yorum yapabilmek için lütfen üye girişi yapınız!
Günün Karikatürü Tümü
banner96
banner177
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 23 54
2. Konyaspor 22 45
3. Alanyaspor 23 38
4. Adana Demirspor 23 37
5. Fenerbahçe 23 37
6. Beşiktaş 23 36
7. Hatayspor 23 36
8. Başakşehir 22 34
9. Gaziantep FK 22 32
10. Sivasspor 23 31
11. Kayserispor 23 31
12. Karagümrük 23 30
13. Kasımpaşa 23 27
14. Göztepe 23 27
15. Galatasaray 23 27
16. Giresunspor 23 26
17. Antalyaspor 23 24
18. Rizespor 23 22
19. Altay 23 18
20. Ö.K Yeni Malatya 22 16
Takımlar O P
1. Ümraniye 21 45
2. Ankaragücü 21 45
3. Erzurumspor 21 38
4. Bandırmaspor 21 36
5. İstanbulspor 21 36
6. Eyüpspor 20 36
7. Samsunspor 20 33
8. Adanaspor 21 32
9. Manisa Futbol Kulübü 21 28
10. Tuzlaspor 20 27
11. Keçiörengücü 21 26
12. Gençlerbirliği 21 26
13. Boluspor 19 24
14. Kocaelispor 21 24
15. Menemen Belediyespor 21 23
16. Altınordu 21 22
17. Bursaspor 20 20
18. Denizlispor 21 19
19. Balıkesirspor 20 8
Takımlar O P
1. Manchester City 23 57
2. Liverpool 22 48
3. Chelsea 24 47
4. M. United 22 38
5. West Ham United 23 37
6. Arsenal 21 36
7. Tottenham 20 36
8. Wolverhampton Wanderers 21 34
9. Brighton 22 30
10. Leicester City 20 26
11. Aston Villa 21 26
12. Southampton 22 25
13. Crystal Palace 22 24
14. Brentford 23 23
15. Leeds United 21 22
16. Everton 20 19
17. Norwich City 22 16
18. Newcastle 21 15
19. Watford 20 14
20. Burnley 18 12
Takımlar O P
1. Real Madrid 22 50
2. Sevilla 22 46
3. Real Betis 22 40
4. Atletico Madrid 21 36
5. Barcelona 21 35
6. Real Sociedad 21 34
7. Villarreal 22 32
8. Rayo Vallecano 21 31
9. Athletic Bilbao 22 31
10. Valencia 22 29
11. Osasuna 22 28
12. Celta Vigo 22 27
13. Espanyol 22 27
14. Granada 22 24
15. Elche 22 23
16. Getafe 22 22
17. Mallorca 21 20
18. Cadiz 22 18
19. Deportivo Alaves 22 17
20. Levante 21 11
banner178
Anket Tümü
Olası bir erken seçimde veya 2023'te Millet İttifakı'nın Cumhurbaşkanı adayı kim olmalı?